Chefen: “Pas dit job – eller tag narhatten på”

14-06-2015
”Pas dit job eller tag narhatten på – og så kan du i øvrigt stå op resten af dagen”

Avisen.dk skrev forleden en artikel om TDC-medarbejdere, der bliver ydmyget af chefen foran de øvrige kolleger, hvis ikke de når deres salgsmål.
Ydmygelserne kan f.eks. være at skulle gå med en hat hvorpå der står ”Jeg kan ikke sælge” eller at skulle stå op indtil medarbejderen sælger et produkt.

Andre ”motiverende” eksempler er, at chefen placerer et internt plastik-kort på medarbejderens bord, der viser alle, at her sidder en virkelig dårlig sælger. Et fjerde eksempel er, at chefen sender et billede af en galge til medarbejderen, der ikke performer godt nok.
NU er du motiveret, ikke…?

En medarbejder, der gerne vil være anonym, siger, at ”Udadtil tager de fleste det med et smil, men helt ærligt, det er sgu ikke særlig sjovt. Det er tarveligt, krænkende og opslidende”.
No shit, Sherlock…

Den mildest talt anderledes ledelse foregår hos TDC Telco, som er i telemarketing-branchen. De har ca. 400 medarbejdere.
Det er dem, der ringer til dig og mig for at sælge mobil-abonnementer.

Den ansvarlige chef udtaler, at han ikke kan se noget galt i de små ”motiverende” gimmicks, og at 96% af medarbejderne da i sidste trivselsmåling svarede, at de følte sig værdsat af deres nærmeste leder.
Chefen fortæller også, at ”nu hvor enkelte medarbejdere har klaget over denne adfærd, går vi ind og stopper det, selvom vi får mange protester fra de fleste medarbejdere. Det er ærgerligt at vores velfungerende afdeling bliver offer i et fagpolitisk spil”, mener han.

Da jeg læste dette fik jeg straks tanken ”hvor dårlig kan man som leder tillade sig at være til at vurdere det psykiske arbejdsmiljø?”

Hvor motiveret ville du være, hvis du skulle bære en latterlig hat, eller få frataget din stol, indtil du igen er lige med, med de opgaver du skal løse på jobbet?

Må jeg foreslå, at medarbejderne i stedet giver en hat til chefen, hvorpå der står ”jeg er virkelig dårlig til at motivere – til gengæld har jeg ingen situationsfornemmelse.
Og så beder de ham stå op indtil han har motiveret en medarbejder på den motiverende måde.
Hvis ikke han besidder værktøjerne til dette, må han på google og søge professionel hjælp. Kun afbrudt af medarbejder-mails, der sender billeder af galger til ham.

For lige at motivere ham lidt ekstra…

De bedste hilsner
John Harmsen

Skriv et svar