Du skal være robust hvis du vil arbejde her

Jobannonce: ”Vi søger en ny kollega der er både robust og solid”
Overskriften på jobannoncen så jeg for nogle dage siden, hvor en stor privat virksomhed i Jylland søgte en ny medarbejder til deres service-team.
De kunne lige så godt have skrevet: ”Vi søger en ny kollega, der ikke piver selvom arbejdspresset med garanti bliver ualmindeligt stort”.

Et Jobcenter på Sjælland søger lige nu ”en robust kollega, der går forrest og håndterer stadige forandringer”.
Jobcentret kunne i stedet have skrevet: ”Vi søger en kollega, der kan klare alt, vil være der hvor øretævene rammer, og kan håndtere, at det vi aftaler i dag, ikke er det der gælder i næste uge”.

Sådan sat lidt på spidsen…

Robust, Solid, Robust, Solid…
Ugebrevet A4 har allieret sig med landets største job-søgemaskine Jobindex, som har set på de ord der bliver brugt i stillingsopslagene. De mest anvendte udtryk er:
Selvstændig (24 procent), Engageret (20 procent), Fleksibel (13 procent), Dynamisk (10 procent) og Målrettet (9 procent).
Tendensen er, at ordene “Robust'”og “Solid” er hastigt på vej frem i arbejdsgivernes bevidsthed, og nu optræder i henholdsvis 5 og 9 procent af jobopslagene.

“Men du sagde jo, du var resistent…”
Mental robusthed er ikke nyt. Der er blevet forsket i det i 50 år inden for psykologien.

I ordet robust ligger, at det på forhånd tager luften ud af evt. kritik, der måtte opstå fra en medarbejder.
Lidt firkantet sagt: Har du sagt ja til at være robust, så har du i princippet sagt ja til at kunne klare hvad som helst…

Robusthed er ikke en hjelm, du lige tager på
Forskere mener, at man kan træne robusthed, og lave bevidste strategier for at fastholde den.
Det handler for eksempel om at dyrke relationerne på jobbet, som ellers er i opløsning på arbejdspladsen, bl.a. fordi folk ofte skifter job.
Og så skal vi undgå at se død og ulykke i nyhederne, hvis vi har haft en stressende dag. (Indrømmet – det kan være svært at finde en nyhedsudsendelse, der er opmuntrende)

Nogle ledere mener, at mental robusthed er et særligt personlighedstræk, man kan skaffe sig. Noget man lige kan fikse hos medarbejderne.

Robusthed er ikke en hjelm du lige kan tage på, og så klare hvad som helst. Men mental robusthed hos en medarbejderstab kan øges med god ledelse, fornuftige arbejdsgange og støtte fra kolleger.
Som foredragsholder mærker jeg efterspørgslen fra nogle ledere, der efterspørger, at jeg med et godt foredrag kan virke som en “tryllestav”, og gøre medarbejderne mere robuste og nedbringe sygefraværet.
Sorry. Det kan jeg ikke gøre alene. Men jeg kan godt tage et spejl med på et møde, som ledelsen kan kigge i, og se om der er noget de selv kan gøre, og hvordan vi i et samarbejde kan kan give medarbejderen en naturlig og rimelig robusthed.

Det er ekstremt vigtigt, at vi bruger vores ressourcer til det, vi er bedst til, og godt kan lide at lave.
Hvis vi laver noget, vi egentlig ikke har kompetencerne til, eller noget vi ikke kan lide at lave, så gør det os tyndslidte.

I konstant undtagelsestilstand
Stressbølgen er årsag til virksomhedernes fokus på mental robusthed. Mange forestiller sig, at de med et hurtigt fix kan ordne medarbejdernes mentale robusthed, eller kan rekruttere nogle medarbejdere, der tåler hvad som helst. Men de er nødt til også at se indad.

Vi befinder os i en tid, hvor arbejdspladsen virkelig trækker store veksler på vores mentale robusthed. Der er stor fokus på produktivitet og effektivitet, og der er stort ansvar til næsten alle medarbejdere, og i alle jobfunktioner. Oveni det, er der en heftig forandringshastighed. I dag er der ikke mange, der har haft den samme arbejdskollega i 15 år. Vi indgår hele tiden i nye sammenhænge og omrokeringer. Det sætter os i et ekstremt præstationsræs hele tiden.

Er det i virkeligheden hjemmefronten der har skylden?
Undersøgelser viser, at stress stammer fra tre gange så mange arbejdsrelaterede situationer, som privatlivsrelaterede. Når folk bliver sygemeldte, så siger nogle arbejdspladser: “Det er også fordi, hun har fået tvillinger, og de har købt nyt hus”.

Det kan sagtens være, at tvillingerne, og den manglende nattesøvn, blev dråben i forhold til et meget anstrengt arbejdsliv. Men i mange hundrede år har vi mennesker altid fået tvillinger og købt nyt hus, uden at vi har set stress i så stort et omfang. Forskellen er, at vi nu også kæmper med et hektisk arbejdsliv.

Der er i dag så stor kompleksitet og forandringshastighed på arbejdspladsen, at det sætter os i en konstant undtagelsestilstand.
Og det kommer jeg til at skrive meget mere om i de kommende blogs, som jeg håber du vil følge med i, allerede næste mandag.

Du er meget velkommen til at kommentere på bloggen.

Og så vil jeg i øvrigt ønske dig god arbejdslyst :-)
De bedste hilsner
John Harmsen

Skriv et svar