Nu er det ulovligt at sende mails efter arbejde

Skal det også herhjemme være ulovligt at sende e-mails når du har fri?
Den franske regering har som en del af den omstridte arbejdsmarkedsreform forbudt e-mails fra arbejdspladsen, når man ikke er på job, fordi det stresser folk.

Folk skal have lov til at være i fred, når de går hjem fra arbejde.
Derfor bliver det nu forbudt at sende arbejdsrelaterede e-mails til franskmændene efter arbejdstid, i weekender og i ferier.

Det har den franske regering under præsident François Hollande fået gennemført, og den nye arbejdsmarkedsreform vil gælde for alle virksomheder med 50 ansatte eller derover. Allerede i 2014 indførte teknologivirksomhederne, at de ansatte havde retten til at trække stikket og ikke bekymre sig om e-mails fra arbejdspladsen efter klokken 18.

Alle studier viser, at der er langt mere arbejdsrelateret stress i dag, end der plejede at være, og at denne stress er konstant.

Du går hjem fra job – men du er der stadig
De ansatte forlader fysisk deres arbejdsplads, men de forlader ikke deres arbejde.
De bliver ved med at være koblet på som en slags elektronisk lænke.
Tankerne, bekymringerne, e-mails – de kan indtage vores liv indtil det punkt, hvor vi til sidst bryder sammen,
Forbuddet kommer, efter at undersøgelser har vist, at en ud af ti på arbejdsmarkedet i Frankrig føler sig udbrændt.
I Danmark hører jeg ofte ledere sige “nu skal du altså passe på dig selv”, samtidig med at de siger “det her SKAL være færdigt til i morgen….”

Det er endnu ikke fastlagt, hvad der sker, hvis man i Frankrig overtræder forbuddet, der i loven omtales som “retten til koble af” og er en del af “arbejdsrettigheder i den digitale æra”
Den nye arbejdslov har fået tilnavnet “El Khomri” efter arbejdsminister Maryam El Khomri og er samtidig den lov, som de seneste uger har bragt tusinder af vrede franskmænd på gaderne, som protesterer mod de dele af den, som gør det lettere for arbejdsgivere at fyre ansatte, ligesom arbejdstiden kan sættes op fra de nuværende 35 timer til 46 timer om ugen.

Andre gør det også
Ifølge flere medier har bilproducenten Volkswagen allerede sidste år valgt at lukke sine servere efter arbejdstid, mens konkurrenten Daimler gør det muligt for ansatte automatisk at slette e-mails, som de modtager, når de er på ferie.

Måske er det slet ikke en tosset idé, som både medarbejdere og arbejdspladsen vil kunne få gevindst af, på den lange bane.
Ihvertfald vidner det om arbejdsgivere, der ønsker at passe på sine medarbejdere, og hvis vi har et så højt ambitions-niveau, at vi ikke kan finde ud af at passe på os selv, så er det arbejdsgiverens pligt at hjælpe os.

De bedste hilsner
John Harmsen
ArbejdsglædeMinisteriet.dk

Skriv et svar