Er din leder én af de 71% der ikke ved hvordan man håndterer stress?

Er din leder blandt de 71% der ikke ved hvordan de skal tackle stress hos en medarbejder?

Er din leder blandt de 71% der ikke ved
hvordan de skal tackle stress hos en medarbejder?

Sådan opdager du om en kollega (eller du selv) er stresset

Iihhh, jeg er så stresset…”

Kan du genkende den sætning? Enten fra dig selv, din kollega eller en teenager, måske?
Måske er de rent faktisk stresset. Eller måske har de bare ekstra travlt lige nu. Og så kommer et af de mest (mis)brugte ord ud af munden på os: STRESS.

Er stress og travlhed det samme?
Når vores adrenalin er aktiv føler mange mennesker det som stress-symptomer. Det sker når vi oplever, at vi skal yde en ekstra indsats, i forhold til det vi plejer.
Du kan mærke, at din adrenalin er aktiv ved f.eks. hjertebanken, svedige håndflader, sommerfugle i maven, ændret åndedræt, og flere andre ting.

Kort efter at din adrenalin er aktiveret i din krop, aktiveres kortisolen. Det er ret smart, for kortisolen er med til at give dig ekstra brændstof som du skal bruge når du skal yde mere.

Jeg føler mig stresset…”
Du kani det fleste tilfælde være ret sikker på, at personen der siger sådan, ikke nødvendigvis er farligt stresset. Når den farlige form for stress er flyttet ind i vores kroppe, er det de aller-færreste af os, der siger, at vi er stresset. I stedet lukker vi os mere inde.
I virkeligheden er ovenstående eksempel ”bare” vores krop, der er i alarmberedskab, og forbereder sig på, at den skal præstere noget ekstra.

Men hvis din krop er konstant i alarmberedskab, og både adrenalin og kortisol pisker rundt i din krop det meste af tiden, så risikerer du at stå med ”balladen: Stress.

Stress gør dig til én person du helst ikke vil være
Stress over længere tid, er ikke sundt. Det ved de fleste af os. Samtidig ændrer vores måde at reagere overfor andre på, sig markant. Vi, laver flere fejl, snerrer af kolleger og familie, holder os for os selv, og vil helst bare på hovedet i seng når vi kommer hjem. Der er ikke meget tilbage på overskudskontoen.

Uhyggelige tal
Udover at stress er enormt farligt for vores helbred, koster stress også rigtig mange penge,
Og de stresset er ikke alene.
På dagsbasis:
– 250.000-300.000 lider hver dag alvorligt af stress
– 430.000 har hver dag symptomer på alvorlig stress
– 35.000 sygemeldinger (25% af alle sygemeldinger) skyldes dårligt psykisk arbejdsmiljø, der resulterer i stress.
– 1.400 danskere dør hvert år af stress. Det er næsten 4 dødsfald. Om dagen!
– Stress koster samfundet ca. 14 milliarder kroner om året, Det er 40 millioner kroner om dagen. Om dagen, sagde jeg…!

Så er det jo betryggende, at vores chefer er klædt godt på…
En ny undersøgelse viser desværre, at vores ledere ikke er klædt særlig godt på, når det gælder stress:
– 60% af danske ledere kan identificere stress og mistrivsel
– …men 71% ved ikke, hvordan de skal tackle det

Jeg beskriver det lige på en anden måde:
Udover, at 40 ud af 100 ledere, ikke identificerer/opdager stress hos sine medarbejdere i tide, er det altså kun 29 ud af 100 ledere, af de, der obs på stress-problemerne, der rent faktisk ved, hvordan de skal tackle problemet hos sine medarbejdere.
Betryggende? Ikke rigtigt, vel…

Ikke helt godt nok, Hr. Minister
Søren Pind, Uddannelses- og Forskningsminister, gik for nogle måneder siden i medierne og sagde, ”Medarbejderne i mit ministerium må ikke svare på mails om søndagen. Der skal de holde fri”.

Det synes jeg er en fin udmelding, og vi skal have flere af de tiltag.
Men jeg gætter på, at det ikke er mailen om søndagen, der alene stresser. Mon ikke der også skal gøres noget i den tid vi rent faktisk er på arbejde – og ikke kun gøre noget ved stressen i den tid vi ikke er på arbejde…?

Så det er en fin og flot udmelding. Men det er slet ikke nok. Som i slet ikke…

Det sparet er ikke tjent. Det bruges bare et andet sted
Vi har indrettet os på en måde, der gør, at vi hele tiden skal nå mere og mere. Der skal produceres mere, hurtigere og bedre. Aktionærerne skal være glade, og det Offentlige skal spare, samtidig med de bliver målt på resultater, servicegrad, patienttilfredshed, og hvad ved jeg…

Jeg gætter på, at en ret stor del af besparelserne og den øget indtjening, der opnås, i stedet bruges på sygemeldinger og stresset medarbejdere og ledere…

WHO udtaler, at stress i 2020 er folkesygdom nr. 1
Vågn nu op, Danmark!

Lær at spotte stress hos dine kolleger (og dig selv) – i tide
I foredraget og workshoppen ”Fra Stress til Sund” forsøger jeg så godt jeg kan, at råbe arbejdspladserne, de ansvarlige ledere og medarbejdere op.

I ”Fra stress til Sund” lærer du at kende forskel på den farlige stress og Her-og-nu-stressen. Du lærer at spotte 5 ting på stress, hos både dig selv og dine kolleger.

Vi gennemgår de 5 ting du aldrig må sige til en stresset kollega, og de 5 ting, du rigtig gerne må sige og gøre.

Og ikke mindst, så sætter vi nogle spilleregler op på din arbejdsplads, der skal gælde, når der er fare for, at vi øger stressniveauet over en længere periode.

Kan stress formidles på en humoristisk måde?
Stress er et super alvorligt emne.
Alligevel forsøger jeg, at tilrettelægge formidlingen af foredraget og workshoppen på en tilpasset humoristisk måde, så det hele bliver lettere at forholde sig til. Samtidig er humor med til at gøre os mere kreative, så vi rent faktisk finder brugbare løsninger, der kan bruges på arbejdet og derhjemme.

Se mere om fra ”Stress til Sund” her

Pas rigtig godt på dig selv og dine kolleger.

De bedste hilsner
John Harmsen
ArbejdsglædeMinisteriet.dk

Skriv et svar