Mange arbejdspladser ved godt, at det er en god forretning at investere i trivsel på arbejdspladsen.
Udover det menneskelige aspekt i, at det er vigtigt at medarbejdere og ledere trives, er der også økonomisk gevinst at hente.
Men med nedenstående rapport in mente, kommer jeg alligevel i tvivl om, hvor højt trivsel står på listen over prioriteringerne på nogle arbejdspladser.
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø udgav i november 2023 en rapport der viser, at mange arbejdspladser bruger virkelig mange penge på det modsatte af trivsel: Nemlig stress.
Stress, der affødes af mange ting, f.eks.
- Dårlige relationer til kolleger eller leder
- For kort tid til for mange opgaver
- Manglende samarbejde
- Hård omgangstone
…for blot at nævne nogle punkter
Det bliver til mang penge
61,9 millioner arbejdstimer. Hvert år. Svarende til 37.335 fuldtidsstillinger i tabt arbejde grundet stress-relateret sygefravær.
Alene i lønkroner bliver det til 10,4 milliarder kroner årligt.
Herudover skal tillægges tabt produktion m.v.
I alt fortæller rapporten, at det koster samfundet 16,4 milliarder årligt. 16.400.000,00 kr.
Så der er altså noget der tyder på, at der er en del at hente, når det kommer til økonomisk gevinst, ved at satse på trivsel på arbejdspladsen.
I kan jo prøve at regne på jeres egne tal…
Den god nyhed er, at der ikke skal ret meget til for at påvirke trivslen i positiv retning.
Enten kan I selv gøre en indsats. Eller også kan I hente hjælp, enten hos mig eller en af mine kolleger på markedet. Det vigtigste er at I gør noget.
“Jamen, en konsulent som koster penge, John, og det har vi ikke økonomi til”.
Det er et argument jeg ofte hører, og det vil jeg gerne udfordre.
Læs min blog her på siden, der tackler den “undskyldning”: “Du er dygtig, John, men vi har ikke budget til det”.
God tænke- og -regneslyst
De bedste hilsner
John Harmsen