Deler du også ”rabat-kuponer” ud?
Kender du det, at en kollega eller en ven går over stregen, f.eks. verbalt? De får lige klemt en spydig bemærkning ind imens I taler sammen. Og du får ikke lige svaret igen på den.
Du orker ikke at tage diskussionen lige nu. Eller har ikke tid.
Så du lader bemærkningen sive. Du giver ”afsenderen” af den spydige bemærkning ”rabat”. Rent psykisk sker der det, at bemærkningen lagrer sig i din hjerne, arkiveret under kollegaens eller vennens navn.
Et par dage efter sker det igen. Kollegaen siger spydigt ”den her sag kan du godt lige klare. Du har mere tid end mig”.
Du er lige ved at sige fra, men gør det ikke. Du orker ikke at tage diskussionen lige nu.
Du ser i stedet trodsigt på din kollega og siger ”Nå? Jamen… ok så…”
Du har egentlig lyst til at sige noget helt andet. Men kollegaen får lige lidt ”rabat”. Igen.
Der er flere udfordringer med at dele ”rabat-kuponer” ud:
For det første ved den spydige kollega eller ven slet ikke, at han eller hun har fået ”rabat”, for du siger jo ikke noget.
Personen er måske slet ikke klar over, at du opfattede bemærkningen som værende spydig. I stedet skaber du et image, der hedder ”jeg kan sagtens magte at kolleger taler sådan til mig”.
En anden udfordring er, at bemærkningen enten gør dig ked af det eller rasende. Og det er altså vigtigt at du bruger din ”ventil” og får luft, inden det for alvor siger ”bang”.
For det er nemlig tredje udfordring ved at give ”rabat”:
En dag har du ikke flere rabat-kuponer tilbage i dit ”hæfte”, og så siger du kraftigt fra.
For dig er dette naturligt, for nu flød dit bæger altså over med den sidste provokation du lige fik.
Problemet er bare, at ”afsenderen” af provokationen måske slet ikke ved, hvor fyldt dit bæger er.
Afsenderen ved slet hvor meget rabat du har givet ham eller hende i en lang periode. Og så kommer din reaktion til at fremstå som en overreaktion på ”en lille ting”, hvor det hos dig jo er mange ting, der har bygget sig op over længere tid.
Kan du se problematikken?
Jeg er tilhænger af, at vi skal være “large” engang imellem, og vise forståelse for, hvorfor en bemærkning kan komme irriteret ud. Vedkommende kan jo have sine grunde.
Men står det på i for lang tid hober det sig op. Og det er ikke sundt.
Så brug dine “rabat-kuponer” omhyggeligt.
De bedste hilsner
John Harmsen