Den misforstået Work/Life-balance
Blog skrevet af foredragsholder og forfatter John Harmsen, ArbejdsglædeMinisteriet.dk
Legalisering af overarbejde
For et par dage siden blev jeg af en ny kunde spurgt om jeg ville holde et foredrag om overarbejdskultur på hans arbejdsplads. Foredraget skulle handle om, hvordan man som kollega ruster sig til, stiltiende, at acceptere, at overarbejde er lig med gratis interessetimer. Overarbejdskulturen har på mange arbejdspladser udviklet sig til, at når en eller flere kolleger bliver efter arbejde for lige at gøre sine ting færdige, så er man en dårlig kollega, hvis man går hjem når man i princippet har fri.
Jeg svarede på denne forespørgsel, at det ikke er et foredrag jeg kommer til at afholde. Jeg holder masser af foredrag om, hvordan vi bliver mere robuste, er gode kolleger, og hvordan vi undgår at blive syge af at være i konstant stresstilstand. Men jeg kan ikke med god samvittighed stille mig op og sige ”sådan bliver du mere robust til at kunne arbejde over flere gange om ugen. Der ville jeg ikke have mig selv med.
Til gengæld anbefalede jeg at sende medarbejderne hjem til tiden, og bede lederne om at blive efter arbejde. Og så ville vi tage en venskabelig samtale om, hvordan de kan tillade sig at acceptere, at en overarbejdskultur har sneget sig ind i deres afdeling. Hvordan kan de lukke øjnene for, at deres medarbejdere slides mere end der er rimeligt – endda efter arbejdstid, og endda uden, at de får betaling eller afspadsering for det? For det er vilkårene i mange brancher i dag.
Work/Life-balancen
Mange taler om den her ”Work/life-balance”. I starten handlede dette om, at vi skal elske vores job, og samtidig have et sundt fritidsliv.
I dag handler det mere om, at kunne tackle et grænseløst arbejdspres, og hvor job og fritid konkurrerer med hinanden, i stedet for at harmonere med hinanden.
Jeg vil gerne understrege, at det ikke nødvendigvis er antallet af arbejdstimer, der spiller ind i din Work/Life balance. Det er snarere, om du føler dig godt tilpas når du har fri. Har du været en succes på arbejdet i dag? Det hjælper jo ikke enten at gå tidligere hjem, med dårlig samvittighed i forhold til det du ikke nåede på jobbet, eller komme senere hjem, med dårlig samvittighed overfor dig selv eller familien. Det er en loose-loose-situation.
”Eksperter” skriver i artikler, at Work/Life-balance handler om, at vi bare skal slukke vores arbejdstelefon når vi har fri, og lade være med at tjekke mails, før vi er på job igen i morgen. I artiklen anbefaler man måske også, at vi skal meditere, motionere og spise sundt. Så er du en meget mere robust udgave af dig selv, og har mere overskud i hverdagen. Jo tak, Kloge Åge.
Jeg læste artiklen i et ellers ok dameblad (undskyld piger J).
De fleste af sådanne råd er jo mere symptom-behandling, end de er løsninger på det reelle problem.
Det ville sikkert kunne hjælpe nogle på den korte bane, men det afhjælper jo ikke det problem, jeg adresserer øverst i denne blog: At vi føler os tvunget til at arbejde over fordi arbejdspresset er for stort.
Og at nogle ledere virker til at udnytte, at mange medarbejdere i dag er super loyale.
Det handler i bund og grund om, at mange i dag er underlagt et urimeligt stort arbejdspres.
“Du skylder 2 stk.”
Hvis man absolut skal tale om en slags ”balance”, bør det være balancen imellem de krav, der stilles til medarbejderen, og de muligheder medarbejderen har for at indfri kravene. Det er jo oftest her, at det går galt. Medarbejdere måles på præstationer, samtidig med, at de skæres ned i f.eks. tid til at løse opgaven.
Forestil dig, at du på dit job, hvis det virkelig kører for dig, maksimalt kan levere 10 stk. Men kravet til dig er 12 stk. Så er du, selv på en god dag, 2 stk. bagud. Hver dag. Og så tænker du måske ”jeg må hellere blive en time eller 2 efter arbejde. Og så møde en time før i morgen”.
Det er virkelig svært at komme af med for mange arbejdsopgaver. De andre spurter jo også rundt.
Det minder mig om da vi var børn og legede ”Du er den”. Så skulle man jagte en legekammerat man kunne snitte for at kunne sige ”Du er den”. Kan du huske det? På en arbejdsplads er det bare ikke muligt at sige til en kollega ”Værsgo – du er den”.
Mindfullness og Brocolli
Jeg har læst en artikel, der råder forældre til ikke at have dårlig samvittighed fordi deres børn afleveres i institutionen som de første, og til gengæld hentes som de sidste. What..!?!
Uanset hvor meget Mindfullness vi går til, hyrer mental-trænere, spiser Skyr og Brocolli, så holder den jo ikke i længden. Måske har vi endda lige læst en bog om ”Work smarter – not harder”, og alligevel kan vi ikke presse vores produktion op over de 10 stk.
Hvad gør vi ved denne kultur? Og hvad svarede jeg kunden, der spurgte på et foredrag om legalisering af overarbejde?
Hvad med et nyt arbejde?
Mit svar til kunden, der spurgte på et foredrag om, hvordan man som medarbejder tackler en overarbejdskultur, var, at ”jeg mener ikke at, du skal have nye værktøjer. Du skal have et nyt arbejde”.
Hvis ikke du i en dialog med din leder kan ændre på den kultur, bør du finde en arbejdsplads, hvor der er fokus på hvordan I sammen kan levere de 12 stk., uden at det hænger på dig alene. Og hvor der er fokus på, at lederne passer på dig, så du kan både levere og trives i mange år.
Så igen: Måske er det ledere eller aktionærer vi skal have ind på et hands-on foredrag, der handler om, hvordan vi sammen skaber resultater samtidig med at vi trives, i stedet for at udnytte, at deres medarbejdere er super loyale.
Hvad betyder “Robusthed” i en jobannonce?
Mange taler om at vi skal være mere robuste.
Et af de hyppigst brugte ord i jobannoncer i 2019 er ”Robusthed”.
Det er en pæn måde at sige ”Vi har tænkt os at rive dig rundt og suge al kraft ud af dig, for det går altså vildt til hos os. Til gengæld har vi både bordfodbold og frugtordning”. Hmm….
Nogle kan godt finde ud af det
Det er egentlig tankevækkende, at man på nogle arbejdspladser kan skære en arbejdsuge ned til fire dage, og ændre nogle processer, med det resultat, at medarbejderne både har højere trivsel, og faktisk producerer med end de gjorde med de gamle processer og fem-dags-ugen. Tankevækkende, siger jeg bare…
Heldigvis findes også arbejdspladser, hvor ledere har hjertet på rette sted, og passer på sine medarbejdere. Det ser jeg når jeg hvert år holder foredrag og kurser om arbejdsglæde og mindset på ca. 200 arbejdspladser.
Der er heldigvis masser af arbejdspladser, hvor trivslen er høj, og hvor de samtidig skaber resultater. Faktisk findes der valide undersøgelser der viser, at arbejdspladser med høj trivsel klarer sig bedre.
Som leder (eller aktionær, hvor profit er afgørende) bør man i langt højere grad fokusere på at hæve trivslen. Så kommer resultaterne af sig selv.
Skribent:
John Harmsen, foredragsholder og forfatter, leder af virksomheden ArbejdsglædeMinisteriet.dk